top of page

בואו נחשוב מחדש על מדרגות


תקנות התכנון והבניה בארץ מתייחסות בהרחבה לתחום המדרגות: מבדילות בין מדרגות פנים לחוץ, מכתיבות את רוחבן, מהלכן, מידות הרום, השלח, המעקות ובתי האחיזה, ובעצם משאירות לנו מעט מקום לחשיבה יצירתית.

האתגר הופך גדול יותר, כאשר השטח העומד לרשותנו קטן והתקן כמעט ואינו משאיר לנו מרחב תמרון שיאפשר לנצל את מימד הגובה מבלי לבזבז שטח רצפה יקר.

אבל, מסתבר שיש גם מקומות בהם החליטו לגלגל את התקן מכל המדרגות... פרט לאדריכלים ומעצבים ידועים, גאודה משובחת, המצאת המיקרוסקופ, ו- וואן גוך (הצייר והמשקה), מציגה הולנד שלל גרמי מדרגות שיגרמו גם לאמיץ שבמפקחי הבטיחות בישראל לדופק מואץ, הזעה מוגברת ותחושת מחנק.

לפי האתר הזה המקור למדרגות התלולות טמון באופן בניית הבתים במאה ה- 17 שנעשה במטרה להימנע ממיסוי גבוה - הבתים ששכנו סמוך לתעלות מוסו על פי רוחב הבית, ככל שהבית היה רחב יותר, היה צריך לשלם מס גבוה יותר ולכן הם העדיפו לבנות אותם צרים ככל האפשר. (האמת מי רוצה לשלם יותר מס? אם אפשר לחסוך את הכסף לטובת אורתופד המתמחה בשברים הנגרמים מנפילה במדרגות :)

כשמשווים את התקנים של גרמי המדרגות המופיעים פה לתקן הישראלי המחייב זווית מקסימלית של 34 מעלות. עולה השאלה, האם צריך לקבל את המוסכמות שמכתיבים לנו משנה א' כאילו היו תורה מסיני או נויפרט לכל הפחות... או שמוסכמות נועדו כדי לערער עליהן?

נשמח אם תשתפו אותנו במידה ואתם מכירים עוד תקנים מעניינים של מדינות נוספות.

291 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page